onsdag 14 maj 2014

TANKAR OM GRÖNSAKER

(repost från 25:e sep 2013)

Jag såg den här föreläsningen av Dr. Georgia Ede för ett tag sedan och hon har 
fått mig att tänka om vad gäller grönsaker.


Dr. Ede har ett väldigt enkelt tankesätt.
I roten finns all näring växten behöver och därför också mest växtgift.
Växten klarar sig inte utan sina rötter.
Stammen och själva "kroppen" på växten behövs för att transportera vatten och
näring och är heller inget som växten vill bli av med.
Bladen behövs för fotosyntesen och är väldigt viktiga, men att bli av med lite blad
är inte så farligt för växten. Den kan alltid tillverka nya.
Frukten är den ätliga delen av växten.

När jag följde the Wahlsprotocol så åt jag väldigt stora mängder av grönsaker. 
Jag tyckte det blev väldigt mycket mat och jag fick lov att äta stora portioner 
flera gånger per dag för att få i mig allt.

Det jag har gjort nu är att ta Dr. Wahls information om vilka vitaminer och mineraler 
som är extra viktiga för oss med MS och ser till att få i mig dem via kött, fisk 
och äggulor istället. 
Jag följer alltså Dr. Wahls grundtanke fortfarande men utgår inte från grönsaker.

De få grönsakerna jag äter är "frukter" som t.e.x. avokado, zuccini, paprika, pumpa, oliver, mm. 
Jag äter även babyspenat.

Det är mycket lättare på det här sättet och få i sig alla näringsämnena.
Jag äter två normalstora måltider per dag och får i mig mycket mer näring än innan.
Det enda jag inte får i mig tillräckligt via kött, fisk och äggulor är C -vitamin.
I lax finns det något milligram och i gräsbetat kött finns antagligen lite.
Men en liten bit paprika om dagen löser det lätt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar