fredag 2 maj 2014

VAD ÄR LEKTIN?

(repost från 14:e maj 2013)


Först och främst vill jag säga att lektiner finns i ALL mat.

Lektin är ett protein som finns i växter.
Det är toxiskt och är troligen till för växernas försvar och överlevnad.
Eftersom växter inte kan försvara sig så har de utvecklat gifter så att djur ska förstå att
de är oätliga och lämna dem ifred.

Djur äter ju växter så lektin uppträder både i kött, ägg, mjölk, mm.
Lektin har t.o.m. flera roller i djurs funktion. De kontrollerar bl.a. proteinnivåerna i blodet.

Det är alltså omöjligt att försöka få bort alla lektiner ut sin kost. Det finns däremot vissa
livsmedel som innehåller extra mycket lektin och de kan vara bra att eliminera.

De som innehåller mycket lektin är:
- spannmål
- bönor och baljväxter
- mjölk
- nattskatteväxter (potatis, tomat, paprika, chili, tobak, mm)

Det kan hjälpa att koka och lägga livsmedlen i blöt , för att ta ner lektinhalten.
Hur mycket vet man inte, men en del finns alltid kvar.

Lektin binder kolhydrater väldigt bra och våra tarmar har ett lager av kolhyrdater, 
längst in mot cellväggen. Därför fastnar lektiner längs tarmväggarna och om det 
finns någon skadaså "läcker" lektinerna in i blodet.

Lektin är väldigt likt myelin. Om lektin kommer i kontakt med immunförsvaret så 
kan det ta miste på myelin och lektin och börja anbgripa det egna myelinet istället.
En möjlig bidragande orsak till MS.

Mina tankar om lektin:

Eftersom det är omöjligt att undvika lektin så har jag uteslutit de värsta livsmedlen och
koncentrerat mig på att läka tarmen i första hand.
Nu är den antagligen läkt, men spannmål, bönor och mjölk kommer jag aldrig att börja
äta igen.

Jag brukar nu äta lite tomat och paprika ibland, men det är inget jag köper hem och använder till vardags.

Jag har ätit väldigt mycket spannmål, bönor och mjölk tidigare. Även potatis, tomat och paprika åt jag nästan dagligen.
Jordnötter är en annan stor lektinkälla. De är obehandlade baljväxter och innehåller antagligen väldigt mycket lektiner. Jordnötter har jag också ätit i stora mängder förr.
Det kan ha bidragit till min MS...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar