torsdag 1 maj 2014

TANKAR OM FETT

(repost från fredagen den 10:e februari 2012)

Fett är livsnödvändigt.

Fett ger kroppen energi i koncentrerad form och är dessutom värmeisolerande och 
ger skydd åt de inre organen. Det ingår också i cellernas "väggar",  cellmembranen, 
där det hjälper till att transportera ämnen in och ut ur cellen och att reparera cellen. 
Fett förser oss även med de essentiella, livsnödvändiga, fettsyrorna och behövs för 
att kroppen ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K från maten.

MS är en autoimmun sjukdom som gör att kroppen angriper sig själv och förstör det
skyddande lagret, myelin, runt nervceller i hjärnan och ryggmärgen (CNS). 
Även om det är kroppen själv som gör detta så vet man inte riktigt varför, 
men det finns såklart massa olika teorier.

Om man börjar tänka själv, vilket jag har gjort massor, så kan man ju börja med: 
Vad är myelin? Jo fett. 
Vad består hjärnan av då? Jo också fett. 
Så det som blir "förstört" är alltså uppbyggt av fett.
Man kan för enkelheten skull tänka sig en mur där tegelstenarna är fettceller
Om muren förstörs, vad det än beror på, så måste man ju bygga upp den för att 
den ska kunna skydda och göra sitt jobb. Och vad ska man använda då? 
Jo fett. 

När jag tänker tillbaka på vad jag ätit i livet så har jag (liksom många i min 
generation) vuxit upp med fettskräcken
Det har varit lättmjölk, margarin, och jag har alltid skurit bort allt fett jag hittat 
när jag ätit kött.
Det förvånar mig inte alls om min kropp helt enkelt inte fått det "virke " den 
behöver för att bygga upp och förnya sig optimalt.

Även om det kanske inte är orsaken till min MS så tror jag i alla fall att det kan 
vara en bidragande faktor. 
Genom att se till att jag får i mig rikligt med fett hoppas jag kunna hjälpa till att 
reparera det som är skadat. 
Om det fungerar eller inte vet jag inte, men jag tror på det.

TANKAR IDAG (140501)
Fett är fortfarande det som jag fokuserar mest på att få i mig.
Jag tror att det är det absolut viktigaste för att jag ska kunna läka 
och bli frisk igen.
Min kost består till 80% (enegriprocent) av fett och mina huvudsakliga källor är:
-kött
-fisk
-äggulor
-smör
-kokosfett
Jag äter så mycket animaliskt jag kan men använder kokosfett i mitt
bulletproof kaffe, 1-3 gånger om dagen.
Jag har ätit så här i tre år och mår väldigt bra av det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar