fredag 2 maj 2014

ÄR LEKTIN EN ORSAK TILL MS?

( repost från 16:e februari 2012)

Ända sedan jag blev sjuk för 5 år sedan har den erkända teorin om MS 
varit densamma. 
MS är en autoimmun sjukdom och kroppen angriper sig själv och förstör 
myelinet runt nerver i hjärna och ryggmärg. 
Detta har jag haft väldigt svårt att tro på.

För ett par år sedan fick jag höra om CCSVI (
Chronic Cerebro Spinal Venous 
Insufficiency) som är en helt annan teori. 
Den går ut på att man tror att blodflödet i venerna som dränerar centrala 
nervsystemet är hindrat av förträngningar. 
Det finns t.o.m en behandling mot detta men den är fortfarande olaglig i Sverige. 
Jag trodde stenhårt på den här teorin (ett önsketänkande) och gjorde som 
ett hundratal andra från Sverige, åkte utomlands för att få behandlingen. 
Många säger sig ha blivit hjälpta men i mitt fall så har jag inte märkt 
av någon förbättring.

För över ett år sedan blev jag mer och mer övertygad om att stenålderskost och
LCHF var lösningen, eller att det i alla fall skulle kunna hjälpa mig. 
Jag uteslöt socker och stärkelse (bröd, potatis, ris, pasta mm) och såg till att 
få i mig mycket fett.

För tre månader sedan fick jag höra talas om Terry Wahls (www.terrywahls.com
och hennes otroliga berättelse om hur hon blivit frisk från sin MS. 
Sedan dess har jag sett till att lägga till tre stora tallrikar med grönsaker om dagen 
samt slutat med mjölkprodukter.

Så idag såg jag en presentation på youtube (se här)av Dr. Loren Cordain. 
Han forskar om vilken roll maten har för kroniska sjukdomar som tex MS. 
Han har hittat ett protein som heter Lektin. Det finns i spannmål, mjölk, 
baljväxter, bönor och tomater. 
Detta protein fastnar på väggen i tarmarna och tar sig igenom till blodbanan 
(fanns olika exempel på hur) och träffar där på T- celler (vita blodkroppar som 
utgör en del av immunförsvaret). 
Lektin är tydligen så likt myelin så att i fortsättningen så tar T- cellerna fel på
myelinet och ger sig på det. 
Det här är den bästa förklaringen hittills tycker jag. 
Jag har ju redan uteslutit det mesta av vad de rekommenderar men det är slut 
med jordnötter och tomater från och med idag. 

Det bästa av allt med den här kosten är att det är så bra prognos.
Det verkade som om de som inte hade haft sjukdomen så länge blev 
betydligt bättre. Även för de som haft sjukdomen i över 20 år stannade den 
av och de blev möjligen en aning bättre också.


TANKAR IDAG (140502)
Lektinet måste ta sig in i blodbanan för att orsaka skada. 
"Leaky gut" är det mest troliga sättet.
Jag tror att jag har åtgärdat det problemet och lektiner borde 
inte vara ett problem för mig längre.
Men även om jag inte har några problem med magen så kan man 
aldrig vara helt säker.
Jag äter inte spannmål, mjölk, bönor eller baljväxter. 
Det är inget jag har några planer på att återintroducera heller.
Jag äter däremot en och annan tomat och paprika.
Man måste också komma ihåg att lektin finns i nästan all mat. 
Jag har i alla fall tagit bort de största källorna.
Helt utan kan man aldrig bli.


Original inlägget går att läsa här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar