onsdag 16 oktober 2013

TANKAR OM OMEGA3 / OMEGA6 FETTER

Det är så enkelt att tänka att omega3 är bra och omega6 är dåligt.
Men så enkelt är det såklart inte.

Det är lättare om man tar det från grunden.
Jag läser just nu "Födan vi är anpassade till" av Jenny Reimers.
Hon tar upp mycket tänkvärt.

Linolensyra (omega3) och linolsyra (omega6) kan man säga är grunden.
De är kortare fleromättade växtfettsyror.

Linolensyra fanns redan rikligt i algerna i urhavet.
Planktonätande fisk omvandlar linolensyran till EPA, eikosapentaensyra.
Det betyder att fettsyran har blivit långkedjad, men är fortfarande omega3.

Linolsyra finns i fröer, kärnor och nötter.
Alla djur och även vi själva kan förlänga den till den långkedjade fettsyran

AA, arakidonsyra.

Det är just de här animaliska långkedjade fettsyrorna EPA (omega3) och AA (omega6) som vi använder och bl.a. omvandlar till eikosanoider.
Eikosanoider kan man säga är kraftfulla superhormoner som bl.a. styr ämnesomsättningen, centala nervsystemet, immunförsvaret, aptitregleringen, välbefinnandet, mm.
Det är så stort och viktigt så jag ska ta upp det i ett senare inlägg.

Våra cellmembraner består även av både EPA och AA.
Många menar att man ska få i sig lika mycket av båda fettsyrorna för optimal hälsa.

Om man utgår ifrån den här informationen så är det absolut enklaste sättet att få i sig

rätt mängd fettsyror genom att äta animaliska produkter.
På så sätt får man i sig fettsyrorna i rätt form.
Vi kan även i praktiken klara oss på växtfettsyror. De måste dock omvandlas i kroppen
och det är väldigt inneffekivt. Att få den rätta kvoten blir också väldigt svårt.

Makrill ska vara den fisken som är mest rik på EPA, men det finns även i andra feta fiskar.
Torskleverolja är en annan bra källa till EPA.
Jag ser till att äta något av dessa varje dag.
 

I kött finns omega6 i form av både linolsyra och arakidonsyra.
Mängden varierar väldigt men gris verkar innehålla mest.
Jag är helt övertygad om att jag får i mig tillräckligt via det kött jag äter och undviker
växtfetter, fröer och nötter.
Undantagen är kokosfett och choklad någon gång ibland.


4 kommentarer:

  1. Kollade upp mitt intag idag.
    3g omega3 och 4,35g omega6.
    Åt då makrill, lövbiff, bacon och smör. Inget växtfett alls och ändå så mycket omega6. Får ta lite extra tran!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker mig ha läst att man helst ska få i sig mindre omega 6 än omega 3 men det kanske inte är så. Har inte kollat upp saken vidare...
    Köpte förresten en burk sardiner i söndags och det var supergott på mitt hembakta fröknäcke. Delade upp burken på två dagar. Idag köpte jag en ny. Tack än en gång för att du påminde mig om dem i ditt förra inlägg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så här tänker jag om detta: Den kost som vi vanligtvis äter ger ett överskott av omega 6 i förhållande till omega 3. Därför behöver vi tillföra extra omega 3 (alternativt anpassa kosten, men som du såg, Maria, så blir det lätt för mycket omega 6, relativt sett! Jag tror att det är så att omega 3 är inflammationahämmade och omega 6 triggar inflammation, vilket förstås är extra viktigt att tänka på för oss som har MS. Om man vill äta kött ska man se till att äta det från djur som är naturbetande (dvs äter gräs och inte spannmål) för då blir det högre omega-3-innehåll i köttet. Vilt och lamm och om man får tag i nötkött. Fläskkött blir det mycket omega 6 i, därför undviker jag det. Linfröolja på grönsakerna är bra. Hej från mej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja..
      Det är faktiskt tvärtom jag menar. Man kan inte bara säga att omega 3 är bra och omega 6 är dåligt. Om man äter fisk, kött och ägg så får man i sig både omega 3 och omega 6 ( i rätt form). Linfröolja innehåller mycket omega 3, men den kortkedjiga formen som vi måste omvandla i kroppen för att kunna använda. Den innehåller även linolsyra...

      Jag äter nästan allt kött. Mest lamm och gräsbetat men även gris. Ser till att inte äta fröer, nötter och växtoljor.

      Visst brukar man säga att omega 3 är inflammationshämmade och omega 6 triggar inflammation men det är väldigt förenklat.

      Animalisk omega 6 är långkedlad och våra membran är uppbygda av det (tillsammans med EPA) Det går inte att jämföra med växtbaserad.

      Omega 3 växtfettsyror måste omvandlas i kroppen och det blir extra arbete för kroppen. En del menar att det t.o.m. bidrar till inflammation...

      Radera