måndag 25 mars 2013

VILKEN ÄR DEN BÄSTA MS KOSTEN?


Jag håller på och sammanställer tre olika teorier.

Den första är The-Wahls-Protocol.
Dr. Terry Wahls har varit min största inspiration och hennes teori har hjälpt mig mycket. Jag tänkte skriva ner lite av hennes idér så jag lättare kan jämföra de med andra liknande teorierna.

En annan idé som dyker upp lite överallt är The MS recovery diet.
Det är en bok om hur två MS- sjuka har gått tillväga för att bli "friska" eller åtminstone bli väldigt mycket bättre. De utgår också från kosten, men från en helt annan synvinkel. Det ska bli spännande att läsa lite mer om deras teori.

Den tredje är The-autoimmune-protocol.
Dr. Sarah Ballantyne har inte själv MS men en väldigt svår form av astma. Hon har utformat ett protokoll som gäller för alla autoimmuna sjukdomar. Hon utgår bla. från The Wahls protocol och koncentrerar sig mycket på maghälsan. Jag har läst mycket om hennes teori och har redan börjat tillämpa den, till viss del.

Det här håller jag på med nu och det är otroligt spännande och intressant.

Jag kommer lägga ut ett inlägg om varje teori och sedan försöka jämföra dem.




2 kommentarer:

  1. Ska erkänna att jag inte vet så mycket om de olika dieterna och deras varför, så jag ser fram emot vad du tänker skriva. Ja, jag vet vad LCHF och paleo är förstås. Jag vet att det finns en typ av MS-diet som fokuserar på att utesluta mättat fett och "whole grain" konceptet, men jag är inte övertygad.

    SvaraRadera
  2. Ja "the MS recovery diet" har jag aldrig läst om just precis eftersom det enda jag hört är att de utesluter mättat fett. Det låter så fel i mina öron, men jag ska läsa igenom och ge de en chans.

    SvaraRadera