måndag 11 februari 2013

PROBIOTIKA OCH MAGKNIP FRÅN HELVETET


Förra veckan provade jag att äta några skedar rysk yoghurt.
Det slutade med att jag låg i sängen och vred mig i plågor i över tre timmar.

Varför gjorde jag något så dumt?

Jag har läst mycket på sista tiden om hur bra det ska vara med probiotika.
Jag har ju vetat om det länge och har ätit mycket yoghurt förr.
Dr. Terry Wahls pratar också mycket om goda magbakterier och jag har bestämt mig för att ta tag i den biten också.

Probiotika är nyttobakterier som är bra för tarmfloran och immunförsvaret.
Det har även visat sig vara bra mot allergier av olika slag och hämmar tillväxten av skadliga bakterier.
Probiotika lever på näringen i tarmen, de sätter sig på slemhinnorna och försvårar för de skadliga bakterierna att få tillgång till näring och få fäste på tarmens slemhinnor.
Probiotika hjälper också till i tjocktarmen att skapa K-vitaminer och B-vitaminer.

Det låter ju jättebra så jag har fösökt att få i mig lite extra bakterier.

Jag har försökt att äta surkål några gånger, men jag får lov att truga i mig det och klarar inte riktigt av smaken. Jag känner inte att jag kan få in det i kosten regelbundet, tyvärr.

Nästa sak man tänker på när det gäller probiotika är ju yoghurt.
Jag tänkte att jag kunde prova att äta några skedar i veckan och valde den fetaste yoghurten jag hitta.
Jag hade inte ätit mjölkprodukter på ca ett år, så magknipen kommer väl inte som en så stor överraskning egentligen. Det gör jag inte om igen.

Jag får helt enkelt slå bort tanken på probiotika.
Som tur är så är probiotika inte det enda sättet för att få bra magbakterier.

Jag kommer istället koncentrera mig på prebiotika, dvs mat som inte har bra bakterier i sig själva men som används som föda av nyttobakterierna i tarmen. På det sättet ökar man också halten av probiotika och får samma positiva effekt.

Frukt och grönt innehåller generellt mycket prebiotika. Speciellt mycket finns i lök, vitlök. sparris, bananer, tomater, honung,mm.

Jag får redan i mig mycket prebiotika och eftersom jag inte äter socker (mat till de dåliga bakterierna) eller spannmål (förstör tarmslemmhinnan) så har jag nog redan en bra magflora.

Så jag lovar att jag inte ska prova fler dummheter och äta som jag gör.





5 kommentarer:

  1. Jag har missat att du gått klart...
    Vad duktig du är!!! Det är en stor bragd och jag hoppas att du mår lika bra nu som tidigare.
    Kör du fortfarande utan broms? Jag fokuserar på träning och kost och jag tycker jag mår bättre och bättre så visst funkar det:).
    Ha det så bra nu!
    Kramar <3

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Ja,jag mår bättre än någonsin och tar inga mediciner alls. Fokus på kost och mycket träning blir det.

    SvaraRadera
  3. Varför köper du inte probiotika i kapselform? Du får mycket mer bakterier än om du skulle äta yoghurt plus att det inte är socker i kapslarna. Jag brukar äta LactiPlus, finns på apotek :) Såg det här klippet på nyhetsmorgon där hon säger att kapslar är det bästa alternativet, lycka till!http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2268653 (2:39 in i klippet)

    SvaraRadera
  4. Jag vill äta så naturligt som möjligt och få i mig det jag behöver genom maten. Har ätit aldeles för många piller i mitt liv och vill komma bort från det. Det enda jag inte kan få i mig genom maten är D -vitamin, som jag får lov att ta som tillskott.

    SvaraRadera
  5. Jag använder ProbiFrisk. Probiotika i tablettform. Testa det!

    SvaraRadera