fredag 29 november 2013

GRÖNKÅLSCHIPS

Nu innan jul får man passa på att frossa i grönkål.

Jag har fått tag på helt underbar närodlad och ekologisk grönkål.


Skölj grönkålen och torka den torr med hushållspapper.
Skär bort stammen.
Skär grönkålen i mindre bitar och lägg dem i en plastpåse.
Smält någon matsked kokosfett och häll i påsen. 


Skaka om så fettet täcker alla chipsen.


Lägg upp chipsen glest på en bakplåtspappersklädd plåt.
Salta med havssalt och kelp.
Krydda ev. med valfri krydda.
Grädda i ugnen, 175 grader i 10 minuter.


De blir riktigt krispiga och bara smälter i munnen.
Det är inte svårt att sätta i sig en hel plåt på en gång.
Smakar lite som popcorn.



3 kommentarer:

  1. Det måste jag testa!
    Önskar dig en fortsatt fin helg

    Svar: Tack Maria! Det viktigaste är ju att det inte var något gluten i tomtarna :-) När jag skulle sova hade jag lite huvudvärk och det brukar jag inte ha. Tror du att det kan bero på sockerchocken jag fick av allt godis?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, huvudvärk kan det säker ge.
      Det jag brukar märka när jag ätit lite extra socker är att jag sover sämre och att jag svettas mycket. Jag kan även bli lite illamående och ev. mer huvudvärk (har det för det mesta ändå).
      Lite bakis helt enkelt :)

      Radera
  2. Chipsen är verkligen supergoda! Har du testat att "chipsa" kirskål? Jag tror det funkar! Ska prova i vår.

    SvaraRadera