torsdag 13 juni 2013

SKOLAVSLUTNINGAR


Varje år har barnen tårtfest i skolan på avslutningsdagen.



Några i varje klass står för tårtbakningen och efter skolavslutnigen dukas ett enormt
bord av tårtor upp på skolgården.

Vi tar självklart med en egen tårta och den brukar gå åt den med.

I år blev det en botten gjord på bananer, ägg, kokosmjöl, mandelmjöl, bakpulver, vaniljpulver och kardemumma. Recept finns på min receptsida (sockerkaka/tårtbotten).
När jag tog ut kakan ur ugnen så bröt jag över mörk mintchoklad som fick smälta.
Sedan fick den svalna helt och stå i kylen över natten.
På morgonen skar jag en hel liter jordgubbar i skivor och täckte tårtan med.



Den blev riktigt smarrig och fick klart godkänt av barnen.


Barnen var lite oense om vilken sorts tårta de ville ha, så jag gjorde några muffins
också när jag ändå var i farten.
Smeten jag använde bestod av smör, ägg, mörk choklad och vaniljpulver.
Recept finns på receptsidan (mintkladdkaka).
Jag använde citronchoklad (70%) den här gången, men man kan ta vilken smak man vill.




1 kommentar:

  1. Det var ett bra tag sedan jag var på någon skolavslutning tyvärr. Det brukar vara så fint och ge en så härlig sommarstämning.
    Om något år kan jag få njuta igen när det blir barnbarnens tur.

    Ha en underbar sommar/ Siv

    SvaraRadera